AUTOSZERVÍZ * GUMISZERVÍZ

Vezérlés

A meghajtó szíjak működésének nagy szerepe van a motor élettartamára vonatkozóan, látogasson el hozzánk és mi ellenőrizzük azt. Vezérlés, vezérműszíj csere

A vezérműszíj keresztirányú fogakkal ellátott lapos szíj, speciális gumi és szövet ötvözete. A guminak köszönhetően rugalmas, a különleges szövet miatt erős és formatartó.

A főtengely által hajtott vezérműszíj működteti a vezérműtengelyt, amely a szelepek nyitását és zárását szabályozza, ezzel lehetővé téve a motor üzemeltetését. A vezérműszíj elsősorban a főtengelyt és a vezérműtengelyt köti össze. A dízel motoroknál a befecskendezőszivattyút, sőt a mai korszerű motoroknál gyakran a vízpumpát is ez az alkatrész hajtja. 
A vezérműszíj kidolgozása lehetővé teszi a nyomaték illetve a befecskendezési nyomaték okozta rezgések elnyelését. A speciális kezelések révén a szíj ellenálló az olyan agresszív szennyeződésekkel szemben is, mint az olaj, üzemanyag vagy a hűtőfolyadék.

Karbantartási időközök

A gépkocsi gyártója a javasolt karbantartási időközöket km-ben vagy naptári egységben adja meg. A javasolt időközöket szigorúan be kell tartani a fogasszíj-szakadás és az ezzel járó esetleges motorkárosodás megelőzése érdekében.

A vezérműszíj cseréje

Az autó motorjának ideális működése szempontjából nélkülözhetetlen szerepet tölt be a vezérműszíj. A modern motorokban a vezérműszíj és az ahhoz illeszkedő alkatrészek nagy terhelésnek vannak kitéve. A magas forgási sebesség, a rezgések és a szélsőséges hőmérséklet leronthatja az egyes alkatrészek működését, így ezek könnyen károsíthatják a vezérműszíjat is. A vezérműszíj elhasználódása a gépjármű üzemzavarához vezet, mely akár a motor sérülését is okozhatja. Az alkatrész anyaga bizonyos idő után elfárad és megnyúlik, vagy elszakad, ezért van szükség rendszeres időközönként ellenőrzésére és cseréjére. A szakadás rendszerint rendkívül súlyos motorkárosodást okozhat, például: dugattyú törést, szelep törést, szelep görbülést, hengerfej sérülést, extrém esetben motorblokk törést is. E problémák orvoslása többszörösen is túlszárnyalja egy teljes vezérléscsere (vezérműszíj, feszítőgörgő, vezetőgörgő, vízpumpa) árát. Az autó szervizkönyvének a vezérlés alkatrészek cseréjére vonatkozó ajánlásait tehát feltétlenül tartsa be. Mindig érdemes tájékozódni a szervizkönyvből, mert minden autónál más-más kilométer (autótípustól függően 60.000–90.000-120.000 km) megtétele után szükséges kicserélni a vezérműszíjat és a hozzá tartozó alkatrészeket.

Amire ügyelni kell:
  • Az egyes motorokon eltérő a szíj, a feszítő, és a vezetőgörgő igénybevétele, ezért fontos, hogy csak az adott típusú motorhoz hozzárendelt vezérlés alkatrészek kerüljenek beszerelésre a gépjárműbe.
  • Technológiai előírás, hogy a szíjcsere alkalmával a szíjfeszítőt, vezetőgörgő(ke)t, illetve a vízpumpát is cserélni kell.
  • A szíjcserekor pontosan be kell tartani a beszerelési utasítást, a vezérlés pontos beállításától a helyes forgásirány betartásáig.
  • Szíjcsere után a motort beindítás előtt kézzel két teljes fordulaton át lassan körbe kell forgatni. Ilyenkor mindig a főtengelyt kell elforgatni, sosem a vezérműtengelyt, mert az a vezérműszíjnak nagy terhelést jelentene.
  • Ne tekintsük kőbevésett szabálynak a hosszú csereintervallumot, inkább a biztonságra ügyeljünk. Egészen más a várható élettartama a vezérműszíjnak egy döntően autópályás használat mellett, és más többnyire városi használat esetén.
  • Időszakonként célszerű átvizsgálni a gépjárművet. Ha a szíj fogazatánál keresztirányú repedéseket talál, vagy üregessé válnak a fogak azonnal cserélje ki a vezérműszíjat.
Akár használunk egy autót, akár a garázsban áll, az alkatrészei ugyanúgy öregednek. A vezérműszíj öregedését nehéz észrevenni, ha használaton kívül van az autó, ezért 5-6 évenként mindenképpen javasolt a vezérműszíj cseréje, még akkor is, ha az gépjárművel ez idő alatt csak néhány tízezer kilométert mentek összesen.

Haladéktalanul keresse fel szervizünket, ha az alábbi jeleket észleli gépjárműve vezérműszíján:
  • Olaj, vagy más szennyeződés került a szíjra,
  • Repedések láthatóak a szíj fogárkaiban,
  • Fogak sérültek, deformáltak,
  • Szíj hátoldaldalán repedések, karcolások láthatóak,
  • Szíj széle sérült, deformált.
A korszerű motorokban a vezérműszíj mellett a kapcsolódó hajtáselemek is jelentős igénybevételnek vannak kitéve. A magas fordulatszám és a szélsőséges hőmérsékleti viszonyok számottevően befolyásolják a görgőcsapágyak működését is. A fémek felszíne alatt megkezdődött repedések túlmelegedést, a futógyűrűk futófelületének fokozott kopását, a görgők és a futófelület összehegedését is maga után vonhatja. Ezek a hatások rendellenesen terhelik a vezérműszíjat, akár szakadást is okozhatnak.

Vezérműszíj cseréjekor az autógyárak előírják a vezető- és feszítőgörgő cseréjét is. A görgőcsere elmulasztása enyhébb esetben csak a motor zajszintjének növekedésével jár, egy komolyabban kopott görgő azonban megragadhat, és intenzíven koptathatja a szíjat. A beragadt görgő okozza a vezérműszíj szakadások legnagyobb részét. Több autótípusnál a vízpumpát is a vezérműszíj hajtja ezért érdemes a vízpumpát is kicserélni, ugyanis a csapágyhibás, öreg, váratlanul beálló vízpumpa elszakíthatja a vezérműszíjat. Az alkatrészek vezérműszíjjal együtt történő cseréje megbízhatóbbá teszi a motor működését, így növeli a jármű menetbiztonságát.

Az előírt időben fokozottan ajánlott tartozékaival együtt kicserélni a vezérműszíjat. A biztonság mindenek előtt.

Az oldal sütiket használ a felhasználói élmény fokozása céljából. Az oldal böngészésével elfogadja ezt. További információkért kattintson