AUTOSZERVÍZ * GUMISZERVÍZ

Akkumulátor

Megbízható, magas minőségű akkumulátorok, hogy minden körülmény között el tudjon indulni. Akkumulátor felépítése és működése

A gépjárműveken alkalmazott akkumulátorok feladata a gépjárművek működéséhez szükséges villamos energia szolgáltatása addig, ameddig erre a gépjármű villamos generátora nem képes. A gépkocsi egyes villamos berendezéseinek működésére olyankor is szükség van, ha a gépkocsi motorja áll, és az áramfejlesztő nem termel villamos áramot. Ezért a gépkocsin bizonyos mennyiségű villamos energiát tárolni kell. Ezt az energiatároló feladatot látja el az akkumulátor. Az akkumulátor a bevezetett villamos energiát vegyi energiává alakítja át és ilyen formában tárolja.

Az akkumulátorok ismételt töltésre és kisütésre alkalmas áramforrások. Az ismétlődésre alkalmas ciklusok száma azonban nem korlátlan, tárolóképességük, kapacitásuk idővel csökken, ezért élettartamuk véges.

A közlekedésben használatos akkumulátorok lehetnek savas (más néven) ólom akkumulátorok, vagy lúgos (nikkel-kadmium, nikkel-vas, cink-ezüst) akkumulátorok, illetve zselés akkumulátorok. A gépjárművek indítóakkumulátoraként zselés, illetve ólomakkumulátorokat használnak.

Ólom vagy savas akkumulátor


A gépjárművek indítóakkumulátorai kivétel nélkül kénsavat tartalmazó ólomakkumulátorok. Ha egy mólnyi anyag alakul át, a töltés előállításával is járó villamos energiatermelő elektrokémiai reakció az alábbi, amely során 53,6 Ah töltés haladhat át a vezetékeken.


Három aktív anyag játszik szerepet a savas ólomakkumulátor működésében:
  • a fém ólom (Pb), amely működéskor a negatív elektród, ólomrácsra rákent szivacsos fém ólomlemez formájában,
  • az ólomdioxid (PbO2), amely működéskor a pozitív elektród, villamosan vezető ólomrácsra rákent szivacsos lemez formájában,
  • az ún. elektrolitként is szolgáló kénsav (H2SO4), amely a lemezeket körbeveszi és azok pórusait is kitölti
Minden akkumulátor alapegysége az ún. akkumulátorcella, amelyben két különböző anyagú elektróda meghatározott összetételű folyadékba (elektrolitba) merül. Feltöltött állapotban az elektródák között villamos feszültség van.
Ólomakkumulátoroknál a pozitív elektróda aktív anyaga ólom-oxid (PbO2), a negatív elektródáé a tiszta ólom (Pb), az elektrolit pedig desztillált vízzel hígított kénsav.

Oxigénrekombinációs, zárt ólomakkumulátorok

Az 1990-es évek végének legnagyobb konstrukciós változása a savas ólomakkumulátorok területén az üzemelés szempontjából zárt konstrukció megjelenése és tömeges elterjedése. Az oxigén rekombinációs akkumulátorok fordulnak elő Magyarországon is autókban, számítógépek szünetmentes áramforrásaiban, riasztókészülékek áramforrásaiban stb. Nagyon gyakori, hogy sokan a „zselés” kifejezést használják, amikor egy zárt rendszerű, karbantartásmentes akkumulátorról beszélnek. Sokszor hasonló a tapasztalat akkor is, amikor valaki zselés akkumulátorhoz keres akkumulátor töltőt, sok esetben a végén kiderül, hogy az akku egyáltalán nem zselés rendszerű, ugyanis a két kategória külön technológián alapul.

Az AGM (Absorbed Glass Matt) akkumulátorok körül ezen kívül is van egy kis fogalomzavar a köztudatban, mivel az akkumulátorgyártók és forgalmazók különböző nevekkel illetik őket; pl. zárt biztonsági szelepes (sealed regulated valve), száraz vagy szárazcellás (dry cell), kiömlésbiztos (non-spillable) és zárt ólom akkumulátorok.

AGM (Absorbed Glass Matt) felitatott üvegszálas konstrukció az akkumulátorlemezek között egy bór-szilikát párnát jelent, amely egyéb hasznos tulajdonsága mellett megakadályozza a lemezek közötti vagy alatti cellazárlatot is. Az AGM konstrukciók további előnye, hogy akkor sem szivárog ki belőlük eletrolit, ha az akkumulátor háza megsérül, széttörik. A legtöbb AGM akkumulátor rendelkezik az un. gázrekombinációs képességgel, amely röviden azt jelenti, hogy a töltési/kisütési folyamat alatti elektrolízissel járó folyadékveszteség minimalizálódik. A hagyományos akkukhoz képest ugyancsak növekszik kisütés és az újratöltés hatásfoka, a valóságban az AGM akkumulátor a VRLA akkuk (Valve Regulated Lead Acid - zárt biztonsági szelepes ólomakkumulátor) egyik variánsa. Felhasználása a nagyteljesítményű indító akkumulátoroknál, ciklikus alkalmazásoknál (szünetmentes tápellátás) és napelemes rendszereknél jelentős.

Akkumulátor karbantartása:
  • Az akkumulátort és a pólusokat tartsa tisztán és szárazon.
  • Az akkumulátort ne tartsa feltöltetlen állapotban, mert az elektródák szulfátosodnak és tartósan károsodnak.
  • Ügyeljen arra, hogy minden kisülést a lehető leghamarabb egy feltöltésnek kell követnie.
Téli akkumulátor használati tanácsok

Az első hidegebb napoktól egészen tavaszig majdnem megháromszorozódnak az akkumulátor és generátor hibák, aminek kiváltó oka a hőmérséklet csökkenése és az ellenőrzés elmulasztása. A hőmérséklet csökkenésével az autó akkumulátora veszít hatásfokából és közel sem képes akkora kapacitásra, mint a számára ideális 20 fokon. A savas akkumulátorok minden egyes celsius fok csökkenéskor 1%-ot veszítenek erejükből. Ajánlatos a téli felkészítés során ellenőriztetnie az akkumulátor állapotát, mert lehetséges, hogy egy generátorjavítást is el lehet kerülni ezzel.

Bosch S3, S4, S5 személygépjármű akkumulátorok

A Bosch S3-S4-S5 akkumulátorainak különleges PowerFrame hálótechnológiája javítja a személygépkocsikban használatos akkumulátorok teljesítményét és növeli az élettartamot. Az akkumulátorban található háló biztosítja az áram optimális áramlását, ezáltal fokozza az akkumulátor kapacitását és megbízhatóságát.

Bosch S5, S6 START-STOP akkumulátorok

A Bosch S5 EFB (Enhanced Flooded Battery) és S6 AGM (Absorbent Glas Mat) akkumulátorai a jelenlegi csúcstechnikát képviselik a piacon. A BOSCH új akkumulátorai automatikus motorleállítás és –indítás szisztémával működnek. A Start/Stop rendszerrel álló motornál nincsen üzemanyagfogyasztás. Amikor a jármű megáll, az automatikus motorleállítás és-indítás rendszere az akkumulátor töltöttségi állapotának ellenőrzését követően, önműködően leállítja a belső égésű motort. Amint a jármű ismét elindul, a kuplung / az automata váltós autók esetében a gázpedál/ benyomására a motor automatikusan újraindul. Az állásidők során így nincs üzemanyag-felhasználás és CO2 kibocsátás. Az automatikus Start/Stop Systemmel végzet újraindítások gyorsak és gazdaságosak: az üzemanyagfogyasztás és a CO2 kibocsátás mintegy 8 százalékos csökkenését lehet elérni.

A Bosch S5 EFB, START-STOP technológia előnyei:
  • Extrém külső hőmérskletek eseteén is biztos indítás
  • Abszolút gondozásmentes
  • Magas élettartam
A Bosch S6 AGM, START-STOP technológia előnyei:
  • A hagyományos akkumulátoréhoz képest lényegesen magasabb élettartam
  • Folyamatosan magas teljesítményszint rövid távú használatok, araszoló forgalom esetén is
  • Különösen hatékony töltésfelvétel
  • Minden helyzetben beépíthető, 100 százalékig szivárgás és döntésálló
  • Abszolút karbantartásmentes
Az S6 AGM technológia dinamikus újratölthetősége és a hagyományos akkumulátorokhoz képest akár kétszeres töltési/kisütési ciklusállósága révén megfelel a legfejlettebb Start-Stop rendszerek követelményének is.

Az oldal sütiket használ a felhasználói élmény fokozása céljából. Az oldal böngészésével elfogadja ezt. További információkért kattintson